Baby Came Back! Missed Out? Grab Your

زادگاه حافظ و سعدی شاعران بلند آوازه | شیراز و وضع بی مثالش

شیراز را شهر گل سرخ‌ها و بلبل‌ها، مرکز استان فارس و یکی از جذاب‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران می‌نامند. این شهر زادگاه حافظ و سعدی شاعران بلند آوازه ایرانی است که معرف حضور همه‌گان هستند. با تفالی به حافظ شیرازی متوجه خواهید شد که در یکی از ابیات خود سروده است:

خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش

خداوندا نگه دار از زوالش

ز رکن آباد ما صد لوحش الله

که عمر خضر می‌بخشد زلالش...

و دلبری‌ها با شهر خویش با این شعر معروف کرده است. حال که وی شهر خود را چنین عاشقانه وصف کرده است، بهتر است بیشتر با این شهر فرهنگ و ادب آشنا شوید.

تاریخ شیراز

شیراز بیش از 4000 سال قدمت دارد. شیراز در استان فارس، منطقه مرکزی تمدن ایرانی قرار دارد. که تخت جمشید، این مرکز فرهنگ و تاریخی را در دل خود جای داده است. هر زمان که در تخت جمشید قدم می‌گذارید ابهت و قدرتمندی این مکان روحتان را تسخیر می‌کند. زمانی که از کنار یکایک بناهای تاریخی گذر می‌کنید، قدرت آن‌ها برایتان خیره‌کننده خواهد بود.

شیراز به اختصار

برای یک ایرانی، خودِِ ذکر نام شیراز، مرثیه‌ای را تداعی می‌کند به یک پیچیدگی بی‌نظیر، هنر زیستن که در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و محصول تمدنی کهن و دانش‌آموز است. شیراز واحه‌ای مجلل از سرسبزی و فرهنگ در منظره‌ای بکر است. شهر گل رز، بلبل، عشق و طرب است. اما بیش از هر چیز شیراز شهر شعر سعدی و حافظ این شاعرات بلندآوازه‌ی ایرانی‌ست.

شیراز در اعصار مختلف پس از اسلام

شیراز در طول چهارده قرنی که از ظهور اسلام می‌گذرد، تجربیات مختلفی را پشت سر گذاشته است. شش دوره بود که در طی آن شیراز توسط شاهزادگان محلی و پادشاهان دانشمند و با نفوذ اداره می‌شد، زمانی که او شکوفا شد و از نظر اندازه و اهمیت رشد کرد و مردان برجسته و باارزش را تغذیه کرد بیشتر به شهرت رسید.

موقعیت جغرافیایی شیراز

استان فارس با مساحت 122400 کیلومتر مربع در جنوب استان اصفهان واقع شده است. این استان در سال 1375 دارای 3.8 میلیون نفر جمعیت بوده که از این تعداد 42 درصد در مناطق روستایی و مابقی شهرنشین بوده‌اند.

آب و هوای شیراز

آب و هوای شیراز دارای فصول متمایز است و به طور کلی به عنوان آب و هوای گرم نیمه خشک طبقه بندی می‌شود، اگرچه فقط کمی از آب و هوای مدیترانه  فاصله دارد. تابستان‌ها گرم بوده و میانگین دمای آن 37.8 درجه سانتی‌گراد (100.0 درجه فارنهایت) است.

گشت و گذار از شیراز

جاده‌ای که شیراز را به سمت بندر بوشهر در خلیج فارس و اهواز در خوزستان ترک می‌کند، از کنار محوطه بیشاپور می‌گذرد که به خاطر نقش برجسته‌ها و ویرانه های یک شهر ساسانی معروف است. سفر از میان مناظر کوهستانی فوق‌العاده با دره‌های باشکوه و دره‌های جنگلی را می‌توان به راحتی به عنوان یک گردش یک روزه از شیراز (130 کیلومتر یا 81 مایل یک طرفه) انجام داد.

سفر به شیراز، شهر اقلیم و ادب

شهر باستانی شیراز شهر عشق و ادب است و خاستگاه نخستین نمونه‌های باغ‌های ایرانی نمونه بی‌نظیر مهمان‌نوازی و خون‌گرمی مردمانش است و جاذبه‌های تاریخی و باستانی فراوان و شهرهای قدیمی امپراتوری ایران را به نمایش می‌گذارد. ملتی مانند تخت جمشید و قبرستان و پاسارگاد. اگر در فصل بهار که عطر گل‌ها به‌ویژه شکوفه‌های نارنج فضا را پر کرده، به این شهر زیبا سفر کنید، می‌توانید نقاط برجسته شهر فرهنگی شیراز را کاملاً احساس کنید. ثانیاً، باید واقعاً از باغ‌های شگفت‌انگیز آن دیدن کنید که بسیار زیاد و فوق‌العاده زیبا و چشم‌نواز هستند. ثالثاً پس از بازدید از اماکن مذهبی این شهر که رنگ‌آمیزی شده‌اند و بازدیدکنندگان از مکان‌ها را مسحور بازی رنگ‌هایی که عمدتاً آرامش‌بخش و مقدس هستند، تجربه شگفت‌انگیزی خواهید داشت. در نهایت معماری شگفت‌انگیز این جاذبه‌ها این چیزی است که واقعاً هر بازدید کنند‌ای را مجذوب خود می‌کند، به ویژه کسانی که به طور حرفه‌ای معماری و سبک‌های معماری را چه از نظر معماری باستانی و تاریخی و همچنین سبک‌های معماری مدرن مطالعه می‌کنند، از این مکان متحیر خواهند بود.

مسجد نصیر الملک

رنگارنگ‌ترین و شگفت انگیزترین مسجد ایران، مسجد نصیرالملک یا معروف به مسجد صورتی است. ایوان آن با کاشی کاری های رنگارنگ مزین شده است و بیشترین تعداد رنگ‌های مختلف را در ساخت آن با استفاده از رنگ های نوازنده چشم دارد. با ورود به این عبادتگاه پر زرق و برق مملو از آرامش خواهید شد.

باغ‌های شیراز

بیشتر باغ‌هایی که شیراز زمانی به آن شهرت داشت، دیگر وجود ندارند، اما این شهر هنوز تعدادی پارک و باغ دارد که گردش در آن‌ها در تابستان بسیار دلپذیر است. یکی از محبوب ترین باغ‌ها، باغ ارم در شمال غربی شهر است که به خاطر درختان قبرس معروف است. کاخ قاجار قرن نوزدهم با حوض انعکاسی خاص خود در وسط این باغ قرار دارد.

مجتمع زندیه

یکی از جذاب‌ترین بناهای شیراز مجموعه زند است که از ارگ کریم خانی، مسجد وکیل، حمام وکیل، بازار وکیل، آب انبار و باغ نظر تشکیل شده است. بازاری پر از فروشگاه، گرمابه‌ای برای نظافت، مسجدی شگفت انگیز برای اقامه نماز، قلعه‌ای به عنوان محل سکونت پادشاه ایران، باغ و موزه‌ای برای پذیرایی از بزرگان خارجی و در نهایت آب انبار بوده و این شهر را بیش از پیش دیدنی می‌کند.

مقبره حافظ؛ استاد بلامنازع غزل

آرامگاه حافظ نزدیکترین مقبره به مرکز شهر است. این مقبره در سال 1953 در یک باغ ساخته شده است. داخل آن سنگ قبر مرمری با چند بیت شعر قرار دارد. همچنین می‌توانید از یک فنجان چای یا گلاب در چایخانه لذت ببرید. حافظ بیشتر عمر خود را در زادگاهش گذراند. او را استاد بلامنازع غزل می‌دانند و اشعار او غنا و ظرافتی را نشان می‌دهد که حتی استعداد بزرگ دیگر، سعدی نیز در تحیر آن می‌ماند. او یک کتاب شعر به نام دیوان حافظ دارد که معتقدیم طالع می‌شود. حتما آن را امتحان کنید.

مقبره سعدی

آرامگاه سعدی در شمال شرقی شیراز است. مقبره کنونی که در یک باغ دلپذیر قرار دارد در سال 1952 ساخته شد و جایگزین ساخت بسیار ساده‌تری شده است. بر خلاف حافظ، سعدی سفرهای زیادی در عراق و سوریه داشت و حتی در آنجا به اسارت صلیبیون درآمد. سعدی پس از بازگشت به شیراز، معروف‌ترین آثار خود را به نام‌های بوستان و گلستان نوشت که حکایت‌های اخلاقی به صورت منظوم و یا آمیزه‌ای از نثر و منظوم نوشته شده‌اند. گفته می‌شود سعدی در سال 1290 در سن 101 سالگی درگذشت.

سفر به شیراز در تعطیلات نوروزی

چنانچه قصد سفر به شهر حافظ و سعدی را دارید می‌توانید با تور شیراز از این شهر شگفت انگیز دیدن کنید. اطلاعات بیشتر تور را در صفحه مربوطه آن بخوانید.

درباره نویسنده...

مریم زنگنه

شاعر، نویسنده، گوگل شناس، عاشق گشت و گذار و گردشگری؛ عاشق هیجان توام با خلاقیت! همسفر من باشید تا با هم به اقصی نقاط ایران و جهان سفر کنیم.
Avatar
پست های تصادفی

نظرات خود را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه می توانید رایانامه خود را در کادر زیر وارد کرده و آخرین مطالب و خبرهای سایت را در لحظه دریافت کنید.

با عضویت در خبرنامه سپند پرواز شرق از آخرین تورها ، تخفیف ها و مطالب خواندنی آگاه شوید .

.